Zlo jménem syndrom prázdné stránky. | Autorský blok

Pokud píšete, nejspíš to znáte – sednete si k počítači, hledíte na prázdnou stránku a vůbec nevíte, jak začít. Každý autor tvoří jinak. Já osobně většinou vím, kam má můj příběh směřovat. Problém spíš nastává, když mám potom daného cíle dosáhnout, aby děj hezky plynul a postavy se chovaly stále stejně a logicky, zkrátka aby všechno nakonec dávalo smysl.


Neal Shusterman na HumbookFestu 2023 řekl, že nic jako autorský blok neexistuje, že je to prostě součást procesu psaní. A je to vlastně pravda. Tvorba příběhu koneckonců není jen ťukání do klávesnice, ale taky obrovská spousta času strávená rešeršemi a probíráním se nejrůznějšími scénáři v hlavě. Říká se, že byste neměli sáhnout po tom, co vás napadne jako první, protože to je taky to, co jako první napadne i čtenáře – a je to tedy moc očividné, nudné, fádní. Jaké by to vlastně bylo, kdybyste se nikde nezasekli, kdybyste vždycky věděli, jak dál? Za kolik by ten příběh stál?

 

Tajemství úspěchu spočívá v tom, že člověk začne. A aby člověk začal, musí si rozdělit ohromný celek na menší zvládnutelné části a potom začít s první z nich.

~ Mark Twain


Jak rozproudit fantazii

Pokud na autorský blok trpíte, možná už víte, co vám na něj pomáhá. U mě je to následující:

1. Promluvím si s betačtenářem. Nejsnazší řešení je podle mě si najít někoho, kdo bude váš příběh číst kapitolu po kapitole a zároveň bude tak trochu vědět, kam to celé směřuje. Mojí obětí se stal přítel. Občas to tedy vypadá tak, že on nadhodí nějaké řešení a já se začnu čertit a vysvětlovat mu, proč to nejde… jenže právě v takových okamžicích o příběhu přemýšlím nejvíc a právě na tom jediném záleží. Často to tedy dopadá tak, že nadhazujeme jeden nápad za druhým, diskutujeme o nich, a ačkoliv jsou na začátku docela mimo a nepoužitelné, většinou mě to navede tím správným směrem.

2. Projdu si poznámky a dělám rešerše. Někteří lidé si vedou nejrůznější deníky nebo notýsky s nápady, já dávám přednost elektronické verzi. Kdykoliv začnu tápat, procházím poznámky k aktuálnímu textu a občas se taky hodí si projít i ty k jiným projektům. Někdy může pomoct hledání dalších zdrojů informací týkajících se témat knihy (například literatura zabývající se určitou mytologií), jindy třeba přečtení článků o nejlepších plot twistech ve filmech a tak dále.

3. Poslouchám hudbu. Věřím, že nejsem jediná, kdo si u těch správných písniček v hlavě přehrává scény ze svojí knihy, jako kdyby to byl film. Dřív bych tomu nejspíš nevěřila, ale oživení playlistu o nové skladby může představivost neskutečně rozproudit. Nebála bych se ani zabrousit do žánru, který obvykle tolik nevyhledáváte.



4. Dělám si ústupky. Někdy jsme na sebe zkrátka příliš přísní. Kámen úrazu jsou u mě často moje obavy. Obavy, že textem nezasáhnu čtenáře tak, jak bych chtěla, obavy, že se bude při čtení nudit… A tak dále, a tak dále. Často tak hledím na prázdnou stránku, a i když mě napadá, co psát, nepustím se do toho, protože mi připadá, že bych mohla vymyslet něco lepšího. Plná stránka je ale vždycky lepší než nic – protože alespoň máte na čem pracovat. Koneckonců se kdykoliv později můžu k textu vrátit, opravit ho nebo úplně přepsat. Pokud taky trpíte takovými myšlenkami, nenechte se jimi brzdit.


Kdybych čekala na dokonalost, v životě bych nenapsala ani slovo.

~ Margaret Atwood

 

5. Dodržuju rutinu. I když třeba nejde psát každý den, častým tvořením (i kdyby to měl být jen jeden odstavec) se člověk udržuje v příběhu, a mimoděk tak o něm přemýšlí i ve chvílích, kdy nepíše, a když konečně usedne k počítači, tolik netápe.


6. Dám tomu čas. Vzpomínám si, jak mi kdysi začaly prázdniny a já celá natěšená věděla, že mám konečně čas začít psát novou trilogii, kterou jsem měla v hlavě. Kámen úrazu spočíval v tom, že jsem měla jasno, jaké pocity z hlavního hrdiny chci ve čtenářích vyvolat, ale nevěděla jsem, jak toho docílit. I přesto jsem se zatvrdila a napsala první stránku prologu. Nebyla jsem s ní však ani přinejmenším spokojená. Měsíc jsem se Wordu nedotkla, ale o příběhu neustále přemýšlela. Za tu dobu to ke mně přišlo samo, najednou jsem věděla, co psát. Už napsanou stránku jsem smazala a napsala ji úplně znovu, tentokrát spokojená. Člověk občas jednoduše potřebuje čas, aby jeho nápady uzrály.

 

Jedna z nejtěžších věcí je první odstavec. Dokážu na prvním odstavci strávit měsíce, ale když už se mi podaří, ten zbytek jde velmi snadno.

~ Gabriel Garcia Marquez

  

Další tipy

Při procházení zpovědí jiných lidí o autorském bloku jsem narazila ještě na další tipy, které by mohly pomoct. Někomu k nastartování fantazie stačí, když se jde projít ven do přírody nebo změna prostředí, ve kterém píše. Mně osobně se nejlépe tvoří doma, potřebuju se soustředit a mít okolo sebe naprosté ticho, ale věřím, že někomu jinému je sympatičtější třeba kavárna ve městě.

Pokud se pisálek u něčeho zasekne na delší dobu, určitě není od věci si přečíst rukopis úplně od začátku. Může mu to pomoct rozproudit mysl a najít směr, kterým by se dílo mohlo dál ubírat.

Moc dobře taky vím, jak důležitá je při psaní disciplína. Internet poskytuje nespočet způsobů, jak zabít čas, jak oddálit splnění úkolu. Pokud pisálka takhle brzdí od psaní a on se nedokáže zařeknout, že s tím přestane, možná by ho měl dočasně odpojit. Doporučuju taky z dosahu odnést mobil.



Já si momentálně nemůžu vynachválit Pomodoro techniku. Když jsem se přistihla, že až nezdravě moc často prokrastinuju, začala jsem pracovat při videích na Youtube. Oblíbila jsem si kanál Abao v Tokiu, kde se Abao učí a na pozadí hraje tichá hudba nebo třeba jen praská krb. Podstatné je, že čas vymezený na práci střídají pauzy – mně vyhovovalo 25 minut psaní a 5 minut pauza.

Stejně tak je důležité si dát záležet na poznamenávání nápadů. Když píšu a vím, že už budu muset skončit, nechám si chvilku na zapsání poznámek, které mě napadly v souvislosti s pokračováním textu. Heslovitě si vždycky zapíšu, čemu se musím příště věnovat (poutavě popsat atmosféru blešího trhu, rozvést hádku s rodiči apod.). Když se pak příště vrátím k textu, pomůže mi to, abych vyjeveně nehleděla na blikající kurzor a nepřemýšlela, co že jsem vlastně měla v plánu. Takové věci by nikdy neměl člověk podcenit.

Úplně nejdůležitější je nevzdávat to. I když to tak může někdy vypadat, psaní není jednoduchá věc. Myslím, že to nejlépe shrnuje Samuel Johnson: Co je napsáno bez námahy, je obvykle čteno bez potěšení.



Žádné komentáře:

Okomentovat